Časy sa menia - maklér kedysi a dnes.

21.10.2021

Časy sa menia a to čoraz rýchlejšie. Keď som začínal pred ôsmymi rokmi v realitách predajné techniky a postupy, ktoré sa používajú dnes boli v plienkach.  


Noviny vs. Internet


V roku 2013 sa ešte stále používala inzercia v tlačených periodikách. Spomínam si ako som každý utorok ráno stál pri novinovom stánku aby som sa dostal čo najskôr k žilinskému večerníku, ktorý bol bohatým zdrojom realitných inzerátov. V roku 2021 je až na malé výnimky už celý realitný biznis online. Každý, kto si dnes hľadá alebo predáva nehnuteľnosť, pozná portály ako bazos.sk, nehnutelnosti.sk, reality.sk alebo topreality.sk. Ak si zadáte do google vyhľadávača napríklad jednoizbový byt Žilina , ako prvé sa Vám zaručene ukážu inzeráty práve na týchto portáloch. Skrátka papier v roku 2021 už nie je v móde. Napriek tomu sme na papier úplne nezanevreli. Stále používanou a účinnou metódou predaja, hlavne developérskych projektov sú letákové a billboardove kampane.


Zrkadlovky vs. Smartfóny

V roku 2013 som kúpil kvalitnú zrkadlovku Nikkon aby som mohol vyhotovovať profesionálne zábery nehnuteľností a prípadne natočiť video v HD kvalite. V tých časom sme sa posmešne vyjadrovali o kolegoch ktorí vyhotovovali fotografie prostredníctvom svojich mobilných telefónov. Skrátka v tých časoch nemohli s nimi dosiahnuť požadovanú kvalitu a to hlavne pri slabšom osvetlení. Aj napriek kvalitnému fotoaparátu som fotografie následne upravoval vo foto editore, pre správnu svetlosť a kontrast. Veľakrát som fotografie musel aj zmenšovať, aby sa dali nahrať na realitné portály,
Dnes smartfóny najvyššej rady od firiem Samsung, Apple, a iných, ktoré používajú naši makléri, dosahujú parametre kvalitných profesionálnych fotoaparátov, navyše inteligentne upravujú fotografie tak, aby vyzerali čo najlepšie. Majú širokouhlé rozlíšenie, čo pomáha hlavne pri fotení menších priestorov. Hravo sa s nimi dajú natočiť profesionálne videoobhliadky v 4K rozlíšení aj v horších svetelných podmienkach. Samozrejme pokrok ide ďalej a každý rok vychádzajú nové špičkové typy smartfónov so stále lepšími parametrami fotoaparátov a kamier. Sám som zvedavý, čo všetko budú schopné v budúcnosti robiť a akú novú kvalitu prinesú do práce realitných maklérov. Samozrejme pri prémiových nehnuteľnostiach sa nespoliehame len na naše vybavenie a zručnosti ale spolupracujeme s profesionálmi fotografmi a kameramanmi.


Kapor vs mapka

Čo sme sa len natrápili so zastaralým katastrálnym portálom Kapor, keď sme potrebovali vyhľadať potrebné údaje alebo dokumenty. Špeciálne komplikovaný bol ( a stále je) portál Kapor pre vyhľadávanie nehnuteľností na katastrálnej mape. Našťastie dnes už používame mapku, ktorá je veľmi prehľadná a intuitívna, obsahuje veľa užitočných funkcií ako napríklad nájdenie nehnuteľnosti podľa vašej aktuálnej polohy, možnosť satelitného zobrazenia, dokonca zobrazenia v 3D, meranie vzdialeností a pod. Na mapke nájdete pár klikmi všetko čo potrebujete vedieť k nehnuteľnosti, ktorá Vás zaujíma.
Kapor ale stále zostáva užitočným (aj keď trocha pomalým) nástrojom na získavanie katastrálnych informácií, ktoré mapka neponúka. Napríklad si môžete overiť stav katastrálneho konania, prípadne podať elektronicky oznámenie o zamýšľanom vklade a ušetriť tak krásnych 15 € na kolkoch.  


Lístočkovanie vs sociálne siete

"Ešte raz mi tu nalepíš nejaký po...baný lítok tak ti osobne odtrthnem hlavu ty k...t." , dozvedel som sa od nahnevaného domovníka, ktorý našiel môj lístok nalepený na dverách od vchodu do domu. Práve som hľadal klienta na kúpu garáže v tej lokalite a toto bol jeden zo spôsobov ako ho nájsť.
Vy čo bývate na sídlisku v panelákoch ste si isto už tiež všimli polepené lístočky na dverách, zvončekoch alebo v poštových schránkach s textami ako napríklad: "hľadám byt v tejto lokalite platím v hotovosti". Autormi týchto lístočkov vo väčšine prípadov boli a sú makléri. Táto kedysi pomerne účinná metóda získavania bytov do svojej ponuky, prípadne na výkup a ďalší predaj pomaly stráca na svojej účinnosti. Jednak už väčšina obyvateľov sídlisk vie, že ich tam nelepí nejaký konkrétny záujemca o kúpu a jednak sa tento druh oslovovania potencionálnych zákazníkov presúva čoraz viac do online priestoru. Hoci stále ešte stále sa nájdu takéto lístočky na dverách, objavujú sa aj sofistikovanejšie posolstvá vo forme osobných listov alebo tlačených kartičiek s menom makléra vhodených do schránok. Našťastie tu máme ale facebook a instagram ktoré poskytujú nekonečné možnosti cieleného oslovovania potencionálnych klientov. A keďže lepenie lístočkov nie je práve príliš estetické a navyše nechceme aby nám domovníci trhali hlavy, dnes už uprednostňujeme moderné spôsoby komunikácie s klientmi, napríklad aj cez sociálne siete.