10 Tipov ako predať nehnuteľnosť bezpečne, čo najrýchlejšie a za čo najlepšiu cenu

03.11.2020

Tu je sľúbených desať tipov:
1. Rozhodnite sa, či naozaj chcete svoju nehnuteľnosť predať.
2. Skontrolujte, či Vaša nehnuteľnosť nemá právne vady a môžete ju predávať.
3. Stanovte správnu cenu svojej nehnuteľnosti.
4. Pripravte svoju nehnuteľnosť na online prezentáciu.
5. Vyberte si, kde budete svoju nehnuteľnosť inzerovať.
6. Vyhodnoďte v čom je Vaša nehnuteľnosť prínosom pre kupujúceho. Uveďte to do inzerátu.
7. Preverte si záujemcov pred obhliadkou.
8. Dôkladne sa pripravte na každú obhliadku so záujemcom o kúpu.
9. Zvážte taktiku pri jednaní o cene.

10. Záujemca o kúpu sa rozhodol kupovať. Ako postupovať ďalej ?

malá rada na záver:
11. Šetrite svoj čas a minimalizujte riziko pri predaji. Zverte sa do rúk skúseného makléra.

1. Rozhodnite sa, či naozaj chcete svoju nehnuteľnosť predať.
Prvý krok, ktorý vedie k úspešnému a rýchlemu predaju, je vnútorné rozhodnutie, že naozaj chcete svoju nehnuteľnosť predať. Uvádzam niekoľko príkladov zo života, prečo je toto rozhodnutie pri predaji dôležité.

  • Rozhodnite sa, či chcete nehnuteľnosť opustiť. Pán, vlastník stavebnej fimy, postavil dom vlastnými rukami. Veľký, luxusný dom s obrovským pozemkom pod lesom, garážou, ihriskom a bazénom. Staval ho pre seba, svoju manželku a deti. Prežil v ňom veľkú časť  svojho života. S tým domom je zviazané množstvo pekných spomienok. Deti po čase odišli, každý svojou cestou. Pán sa teda rozhodol dom predať, pretože pre neho a jeho manželku je priveľký. Stanovil cenu, ktorá vysoko prevyšovala trhovú hodnotu nehnuteľností v danej lokalite. Svoje rozhodnutie odôvodnil slovami: ,,Buď sa to predá za takú cenu akú chcem ja, alebo tu zostanem bývať do smrti!" Dom sa predáva už tretí rok a aj napriek rastu cien nehnuteľností stále nie je predanýNa tomto príklade je vidno, ako vlastník domu podvedome robí rozhodnutia tak, aby sa dom nepredal, lebo vnútorne nie je presvedčený, že by ho chcel opustiť. 
  • Nepredávajte potajomky. Majiteľ bytu chcel predať trojizbový byt, no rozhodol sa, že ho bude ponúkať tak, že nikde nezverejní žiadne fotografie ani detaily lokality, pretože má pocit, že to narúša jeho súkromie, a navyše by mu mohli susedia závidieť. Typický a bohužiaľ dosť častý prípad majiteľa, ktorý predáva, a zároveň, nepredáva. Zbytočne sa naťahuje čas predaja a kupujúci získa pocit, že sa niečo zatajuje a nehnuteľnosť nie je úplne v poriadku. 
  • Dohodnite sa so spoluvlastníkmi. Aj keď vy ste rozhodnutí predávať, spoluvlastníci nemusia byť toho istého názoru. Predával sa dom s pozemkom v spoluvlastníctve troch sestier. Všetky tri sa vyjadrili, že chcú predať. Našiel sa kupujúci, no pri jednaní o podmienkach predaja, jedna zo sestier prehlásila, že ona svoj diel nepredá, že to je dedovizeň a že tam žijú už po tri generácie. Obchod sa nakoniec uzavrel, no oveľa neskôr, s iným kupujúcim a za nižšiu cenu. V prípade viacerých spoluvlastníkov sa dohodnite medzi sebou, že nehnuteľnosť naozaj chcete predať. Ideálne spíšte zmluvu a splnomocnite jedného zo spoluvlastníkov k predaju nehnuteľnosti. 

2. Skontrolujte, či Vaša nehnuteľnosť nemá právne vady a môžete ju predávať.
Vyhnite sa nepríjemnostiam, pokiaľ Vaša nehnuteľnosť nie je celkom "pripravená" na predaj. Nenechajte sa zaskočiť otázkami záujemcov a preverte si údaje k Vašej nehnuteľnosti. Hlavne v prípade, keď ste ju neužívali a získali ste ju darom, dedením a pod.

  • Preverte si údaje na liste vlastníctva, či kataster správne zapísal vlastníkov a všetky nehnuteľnosti, prípadne či tam nie sú zápisy, ktoré by mohli zabrániť predaju alebo prepisu na katastri. Skontrolujte či nemáte na liste vlstníctva uvedené vecné bremeno dožitia, zabudnutú nevymazanú hypotéku, prípadne, či už  ste zapísaný ako nový vlastník po dedičskom konaní.
  • Pri predaji domu skontrolujte katastrálnu mapu a porovnajte ju so skutočnosťou. Veľakrát sa stane, že aktuálny pôdorys domu, či pozemku nezodpovedá zobrazeniu na katastrálnej mape, lebo v minulosti bola pristavaná časť, ktorá nie je na katastrálnej mape zakreslená. V prípade, že kupujúci bude kupovať dom na hypotéku, banka ju neschváli, kým sa to nedá do súladu. To isté platí, ak Váš dom stojí na pozemku, ktorý nie je vo Vašom výlučnom vlastníctve alebo, ak je k nehnuteľnosti prístup len cez súkromné pozemky a nemáte vo svoj prospech zriadené vecné bremeno prechodu.
  • Ak predávate pozemok ako stavebný, zistite, či je zahrnutý v územnom pláne obce a či sa nenachádza v ochrannom pásme, napríklad kvôli trase plynovodu a pod.
  • Pre človeka, ktorý sa neorientuje v liste vlastníctva, v katastrálnych mapách, neovláda všetky majetkovo právne či daňové súvislosti pri predaji nehnuteľnosti,  môže byť pomerne zložité a časovo náročné zistiť všetky skutočnosti viažúce sa k jeho vlastníctvu. Hoci sa dnes dá všetko nájsť na webe, prečo sa učiť niečo, čo je pre skúseného realitného makléra len otázkou niekoľkých minút?

3. Stanovte správnu cenu svojej nehnuteľnosti.
Cena nehnuteľnosti je prvá alebo druhá najdôležitejšia informácia pre potenciálnych kupujúcich pri rozhodovaní o kúpe. Ak chcete naozaj predať a nie len ponúkať, pomôžu Vám nasledovné rady: 

  • Preskúmajte trhovú cenu podobných nehnuteľností vo Vašej lokalite. Pozrite si inzeráty na realitných protáloch ako sú nehnutelnosti.sk, topreality.sk či bazos.sk. Pri porovnávaní berte do úvahy hlavne lokalitu, úžitkovú plochu, stav nehnuteľnosti (pôvodný stav či rekonštrukcia), vybavenie a príslušenstvo (balkón, výťah, garáž, zariadenie a pod.)
  • Zvážte, čo hodnotu Vašej nehnuteľnosti zvyšuje (tichá lokalita, bezproblémové parkovanie, zateplený dom) a čo naopak znižuje (blízkosť frekventovanej križovatky, prízemné bývanie, nutnosť investície do rekonštrukcie, úzky a dlhý pozemok a pod.)
  • Nebuďte sentimentálni. Keď stanovujete cenu svojej nehnuteľnosti, zabudnite na Všetky spomienky a zážitky, ktoré Vás k tejto nehnuteľnosti viažu. Váš bývalý domov môže mať vo Vašich očiach veľkú cenu, vy však nepredávate spomienky ani hodnotu vlastnoručnej práce pri stavaní domu, pretože tie sa nedajú vyčísliť. 
  • Nemajte veľké oči. Berte do úvahy, že ceny nehnuteľností na internete sú mierne nadhodnotené a v skutočnosti sa často predajú za nižšiu cenu ako sa uvádza v inzerátoch. Ak vidíte, že podobné nehnuteľnosti sa predávajú v priemere za 100 tis. EUR nestanovte cenu 120 tis. s myšlienkou, "však vyskúšam, uvidím, čo sa stane..." Predajte svoju nehnuteľnosť čo najrýchlejšie. Čas hrá proti Vám a budúcnosť je neistá. 
  • Zohľadnite kúpnu silu a hypotekárne možnosti vo Vašej lokalite. Vaša nehnuteľnosť síce môže mať reálnu hodnotu (s ohľadom na náklady realizácie stavby) 500 tis. EUR a v Bratislave by sa ľahko predala, no v Žiline to môže byť poriadny problém.
  • Pri odhade ceny Vašej nehnuteľnosti môžete vychádzať aj z aktuálneho znaleckého posudku, pokiaľ máte taký k dispozcii. Berte do úvahy, že trhová cena môže byť o niečo vyššia ako je znalecký posudok. V závislosti od účelu, na ktorý bol posudok vystavený. 
  • Do stanovenia trhovej ceny vstupuje veľa faktorov. Mimo iné aj taktika spôsobu predaja. Inak bude predávať nehnuteľnosť niekto, komu hrozia exekúcie a inak niekto, kto peniaze z predaja nepotrebuje ihneď. 
  • Stanovenie správnej trhovej ceny je tiež jedna zo služieb, ktoré sú súčasťou mojej práce. Ak by ste chceli v tejto veci poradiť neváhajte ma kedykoľvek kontaktovať. 
  • Viac o tom ako stanoviť správnu cenu nehnuteľnosti nájdtete tu

4.  Pripravte si nehnuteľnosť na online prezentáciu.
Fotografie, videá či pôdorysy sú v inzeráte to prvé, čo upúta. Tu je pár tipov ako sa pripraviť na fotografovanie a ako urobiť kvalitné fotografie s vysokou výpovednou hodnotou.

  • Pripravte nehnuteľnosť na fotenie. Urobte si poriadok, odstráňte z dosahu osobné veci, snažte sa, aby miestnosť pôsobila úhľadne. Šaty na posteli, milión flaštičiek v kúpeľni či riad v kuchyni nemajú na fotografiách čo hľadať. Pokiaľ fotíte dom, odpracte zo záberu veci ako kosačku, bicykle a pod. Pozemok je vhodné mať pokosený.
  • Použite kvalitný fotoaparát. Fotografie by mali byť jasné a ostré. Ak to Váš mobil dokáže pri daných svetelných podmienkach, môžete fotiť aj mobilom. Nepoužívajte špeciálne efekty ako panoramatické snímky alebo rybie oko, ktoré skresľujú reálny priestor.
  • Foťte priestor, nie detaily. Kupujúcich zaujíma priestor, dispozičné riešenie a nie Vaše ručne vyrezávané kukučkové hodiny na stene. Ak sa dá, foťte z rohu miestnosti. Foťte na šírku, nie na výšku, pokiaľ Vám to priestor umožňuje.
  • Pozor na svetlo. Ak fotíte tmavú miestnosť, foťte s dostatočne silným bleskom, alebo osvetlite miestnosť iným spôsobom. Ak fotíte proti svetlu, nastavte si aretáciu snímky na tmavšom objekte, aby ste nemali celú snímku tmavú.
  • Urobte viac podobných záberov a v počítači si vyberte tie najlepšie. Pokiaľ viete pracovať s editorom obrázkov, upravte si fotografie na požadovanú veľkosť, či nastavte iné parametre ako svetlosť, ostrosť a pod.
  • Zverejnite pôdorys. Dispozičné riešenie bytu, domu či tvar pozemku sú pre záujemcov o kúpu podstatné informácie. Ak máte pôdorys k dispozícii, vyhotovte scan alebo si ho odfoťte.
  • Aj tu Vám pomôže skúsený maklér.  Ja napríklad používam pri fotení kvalitnú zrkadlovku so vstavaným silným bleskom. Pre exkluzívnych klientov vyhotovujem aj videoobhliadky, virtuálne obhliadky a 3D pôdorysy. Viac o mojich službách sa dozviete tu

5. Vyberte si, kde budete svoju nehnuteľnosť inzerovať.
Realitné internetové portály, noviny či facebook, možností je veľa. Uvádzam niekoľko osvedčených miest pre inzerciu Vašej nehnuteľnosti.

  • Realitné inzertné internetové stránky sú v súčasnosti najpoužívanejšou a zároveň najúčelnejšou propagáciou predaja či prenájmu Vašej nehnuteľnosti. Dnes viac ako 95% záujemcov hľadá svoju nehnuteľnosť prostredníctvom internetu. Tu je niekoľko realitných portálov s najväčšou návštevnosťou, na ktorých sa oplatí inzerovať: nehnuteľnosti.sk, topreality.sk, bazos.sk, reality.sk, byty.sk. (Väčšina realitných portálov inzerciu spoplatňuje. Originálny softvér Backoffice, ktorý používa RealityIQ mi umožňuje poslať inzerát Vašej nehnuteľnosť na všetky dôležité realitné portály, a to jediným kliknutím, bez toho aby ste čokoľvek platili.)
  • Miestna internetová inzercia je síce inzercia s menším dosahom no má tiež svojich návštevníkov. V Žiline je to napríklad zilina.sk alebo zilinak.sk

  • Regionálne noviny či časopisy. Tradičný spôsob inzercie nehnuteľností, ktorý je dnes už na ústupe, avšak, stále má svojich čitateľov, ktorých dokáže osloviť.  V Žiline odporúčam inzerciu nehnuteľností napríklad v týždenníku Večerník.
  • Facebook, Instagram. Pokiaľ ste aktívni na sociálnych sieťach a máte veľa priateľov aj toto je moderná a efektívna forma inzercie. Veľakrát sa stane, že o Vašu nehnuteľnosť prejaví záujem práve niekto z Vášho okruhu známych, prípadne priatelia Vašich priateľov. Variantne si môžete na sociálnych sieťach vyhľadať otvorenú skupinu, kde členovia môžu podávať svoje inzeráty.
  • Okrem hore uvedených existuje ešte rad ďalších nástrojov na propagáciu Vašej nehnuteľnosti, ktoré Vám vie poskytnúť len profesionálna realitná kancelária. V Reality IQ používame aj svoje vlastné stránky, originálny administračný systém Backoffice, ktorý exportuje na najväčšie realitné portály, sledovanie záujmu o vašu nehnuteľnosť, softvér na párovanie ponúk s dopytmi, SEO -optimalizáciu stránok pre vyhľadávače. Pre exkluzívnych klientov nasadzujeme aj ďalšie nástroje ako facebook fanpage,  google adwords, PPC platené kampane, topovanie  a zvýraznenie Vašich inzerátov na realitných portáloch a pod.

6. Ohodnoďte v čom je vaša nehnuteľnosť prínosom pre kupujúceho. Uveďte to do inzerátu.
Ak zaujme záujemcu o kúpu cena a fotografie Vašej nehnuteľnosti, prejde k čítaniu textu v inzeráte, kde sa môže dozvedieť ďalšie podrobnosti. Tu je pár tipov ako sformulovať text inzerátu:

  • Základné informácie. Pri bytoch je to lokalita, poschodie, obytná plocha, počet miestností a či sú priechodné alebo nepriechodné,  stav bytu (pôvodný stav či rekonštrukcia), príslušenstvo (balkón, lodžia, špajza, pivnica, garáž, výťah), občianska vybavenosť v okolí, zariadenie, ktoré sa predáva spolu s bytom, a netreba zabudnúť uviesť aj stav domu, v ktorom sa byt nachádza, prípadne náklady na bývanie.
    U domov záujemcov zaujíma hlavne lokalita, zastavaná, úžitková a obytná plocha, plocha a tvar pozemku, stav domu, jeho konštrukcia a použité stavebné materiály, podpivničenie, inžinierske siete (voda, kanalizácia, plyn, elektrina), vnútorná dispozícia (počet izieb, kúpeľní a pod.) spôsob vykurovania, príslušenstvo (garáž, altánok, bazén, ihrisko, dieľňa, terasa a pod.)
    U pozemkov uveďte hlavne lokalitu, plochu, rozmery, orientáciu, či ide o svah alebo rovinu, spôsob využitia (rekreácia, stavebný pozemok, záhrada a pod.) inžinierske siete na pozemku, prípadne ich vzdialenosť, ak sa na pozemku nenachádzajú, a či vedie k pozemku prístupová cesta.
  • Výhody a klady Vašej nehnuteľnosti. Uveďte to, čo robí Vašu nehnuteľnosť jedinečnou a čo je prínosom pre potenciálneho kupujúceho. To môže byť napríklad lokalita v centre mesta, tiché prostredie, bezbariérový prístup, kompletná rekonštrukcia, nízke náklady na bývanie, bezproblémové parkovanie, blízka občianska vybavenosť, terasa s krásnym výhľadom, pozemok s vybudovanými sieťami, chata s krbom a saunou a pod. Každý hľadá niečo iné a úlohou inzerátu je ponúknuť to, čo najviac osloví.
  • V inzeráte uveďte aj nedostatky. Nemá cenu zatajovať veci, ktoré sú zjavné a dúfať, že kupujúceho "ukecáte" na obhliadke. Väčšina záujemcov o kúpu má svoje predstavy o tom, čo hľadajú a čo v žiadnom prípade nebudú akceptovať. Preto, ak v dome nie je výťah, uveďte to. Ak je v byte priechodná miestnosť upozornite na to, ak k nehnuteľnosti vedie poľná cesta, ktorá je v zime nezjazdná, dajte to do textu. Ak sa predsa len rozhodnete nedostatky neuvádzať, povedzte o nich záujemcovi pri prvom kontakte, ešte predtým ako s ním pôjdete na obhliadku. Ušetríte tým veľa času a niekedy aj nepríjemností.
  • Uvádzajte fakty, nepíšte príliš obšírne, nepoužívajte expresívne výrazy. Text inzerátu by mal byť výstižný a čo najstručnejší. Záujemcovia sa zaujímajú o základné informácie k nehnuteľnosti a dlhé texty s kvetnatými výrazmi ako prenádherný, neopakovateľný, úžasný a útulnučký preskakujú.
  • Skúsenosť, prax, dennodenný kontakt s klientmi, ktorí hľadajú nehnuteľnosť, mi umožňujú ľahšie definovať, čo je na Vašej nehnuteľnosti výnimočné a vhodným spôsobom to prezentovať potencionálnym kupcom. Preto, ak nechcete strácať čas s formuláciou, prípravou a vkladaním inzerátov, kedykoľvek ma kontaktujte, ja to spravím za Vás a nič Vás to nebude stáť..

7. Preverte si záujemcov pred obhliadkou.
Vymeňte si so záujemcami čo najviac informácií ešte predtým, ako si dohodnete obhliadku a šetrite svoj čas.

  • Spýtajte sa na financovanie. Stáva sa, že záujemcovia sa vyberú pozerať nehnuteľnosti, pritom nemajú ani premyslené ako ich budú financovať. Ak zistíte, že záujemca nemá vlastné prostriedky a ešte ani nezisťoval v banke, či dostane úver, odporučte mu nech si najprv zistí, či má možnosť kúpu financovať a potom si dohodnete obhliadku. Ak nehnuteľnosť nie je možné financovať prostredníctvom hypotéky (napríklad u bytov v družstevnom vlastníctve, alebo pri nevysporiadanom pozemku) upozornite záujemcu na túto skutočnosť.
  • Oboznámte ich so zjavnými nevýhodami svojej nehnuteľnosti. Upozornite na to, že v dome nie je výťah a byt je na štvrtom poschodí, dajte najavo že dom nie je úplne dokončený prípadne, že ku chate sa dá dostať len s terénnym autom. Nechoďte na zbytočné obhliadky s niekym, kto Vám hneď nazačiatku povie: "Aha no tak to je bez výťahu, ale ja som to chcel kupovať pre svoju starú mamu, ona nevládze chodiť". 
  • Pre niekoho môže byť množstvo telefonátov od záujemcov obťažujúce a nepríjemné. Mňa kontakt s ľuďmi baví, tak prečo  nenechať preverenie potencionálnych kupujúcich na mňa, alebo iného skúseného makléra a radšej sa venovať niečomu pre Vás zábavnejšiemu.

8 Pripravte sa dôkladne na obhliadku so záujemcami o kúpu.
Atmosféra, prvý dojem, pripravenosť na otázky záujemcov sú dôležité predpoklady pre úspešnú prezentáciu a zaujatie záujemcov o kúpu.

  • Pripravte si nehnuteľnosť k prezentácii, dom alebo byt by mal byť čistý, uprataný, zádhrada či pozemok pokosené. Prvý dojem je veľmi dôležitý. Neporiadok odrádza od kúpy a zároveň znižuje cenu nehnuteľnosti. Ak v nehnuteľnosti už nikto nebýva vypracte starý nábytok a prípadne dajte vymaľovať  Osobné veci ako šaty, kozmetiku riady a podobne dajte z dohľadu.
  • Zabezpečte aby pri obhliadke nebolo príliš veľa osôb. Ak bývate v jednoizbovom byte štyria, pošlite radšej zbytok osadenstva na prechádzku.
  • Snažte sa navodiť atmosféru domova, čisté útulné prostredie, čerstvo upečené koláče káva či pohár vody navodzujú príjemné emócie a tie sú pri rozhodovaní pri kúpe bytu či domu dôležité.
  • Pripravte si dokumentáciu k nehnuteľnosti ako napríklad listy vlastníctva, katastrálnu mapu, listiny preukazujúce výšku nákladov spojených s bývaním, u domov stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie, u pozemkov aj dokumenty potvrdzujúce ich využitie ako napríklad územný plán obce, územno plánovaciu informáciu, či informáciu o možnosti napojenia sietí a pod.
  • Pre exkluzívnych klientov zabezpečím v rámci zmluvnej spolupráce aj vysťahovanie, prípadne upratanie a vybielenie nehnuteľnosti tak, aby pri prezentácii záujemcom pôsobila čo najlepšie.

9. Zvážte taktiku pri jednaní o cene
Ak ste si neurčili cenu hlboko pod trhovú hodnotu, rátajte s tým, že väčšina záujemcov o kúpu sa vás spýta na cenu buď ešte v telefóne alebo priamo pri vstupe do vašej nehnuteľnosti. Tí ostatní sa určite spýtajú na konci obhliadky. Tu je niekoľko rád ako reagovať:

  • Nejednajte o cene, kým záujemca neprejaví Vážny záujem o kúpu. Oznámte mu, nech sa v kľude rozhodne, či má záujem nehnuteľnosť kúpiť a potom sa môžte baviť o cene.
  • Dajte záujemcovi na vedomie, že je len jeden z viacerých. Aj keby ste nemali žiadneho iného záujemcu nesmiete to dať najavo.
  • Ak máte v cene započítanú aj rezervu na prípadný ústupok, oznámte záujemcovi, že o cene sa môžte rozprávať, až keď sa rozhodne, že má o kúpu naozaj záujem.
  • Pokiaľ ste si stanovili cenu, ktorá je primeraná, tak trvajte na svojej pozícii a neposkytujte žiadnu zľavu. Vo svojej praxi som videl veľakrát, ako predávajúci stratili stovky, dokonca tisíce eur len tým, že na otázku " ...a nedalo by sa niečo s cenou robiť ? " ihneď poskytli zľavu.
  • Ak má Vaša nehnuteľnosť nedostatky o ktorých viete, počítajte s tým, že to záujemca o kúpu využije pri jednaní o cene. Pripravte si preto argumenty a uveďte dôvody, ktoré naopak cenu Vašej nehnuteľnosti zvyšujú, prípadne že nedostatky sú už v cene zohľadnené a inak by sa nehnuteľnosť predávala drahšie. 
  • V prípade, že záujemcovi poskytnete zľavu z ceny, tak mu povedzte, že mu to poskytujete ako službu - ústupok s protihodnotou, napr. "Dám Vám zľavu 500 EUR, aby ste mali na nové okná."
  • Stáva sa, že vlastník nehnuteľnosti nie je navyknutý jednať o cene a skôr urobí chybu. Je lepšie ak necháte za seba jednať nestrannú osobu - skúseného realitného makléra, ktorý je školený na psychológiu vyjednávania..

10. Záujemca o kúpu sa rozhodol kupovať. Ako postupovať ďalej ?
To že Vám niekto povie "kupujem" neznamená, že obchod sa naozaj uskutoční. Práve v tomto bode začína kompikované jednanie o spôsobe uzatvorenia obchodu a odsúhlasenia zmluvných podkladov. Uvádzam niekoľko osvedčených krokov ako postupovať ďalej, aby ste mali obchod pevne v rukách, neprišli o iných záujemcov a nezabíjali čas so špekulantmi.

  • Dohodnite si s kupujúcim základné podmienky obchodu ako je cena, spôsob platby, úhrady spojené s formalitami (kataster, overovanie podpisov a pod), termín odovzdania nehnuteľnosti a pripravte kúpnu zmluvu. Prípravu kúpnej zmluvy odporúčam zveriť odborníkovi s právnickym vzdelaním so skúsenosťami v oblasti nehnuteľností. Ak aj máte v rodine prípadne známeho právnika, ktorý sa venuje trestnému, rodinnému alebo pracovnému právu, radšej sa obráťte na odborníka, ktorý pracuje s nehnuteľnosťami. Je lepšie investovať sto dvesto eur do kvalitnej zmluvy ako neskôr riešiť problémy. (príprava zmlúv garantovaných skúseným právnikom a dojednanie obchodných podmienok je jedna zo základných služieb, ktoré sú súčasťou mojej ponuky)
  • Pokiaľ je obchod zložitejší a príprava môže trvať dlhší čas ako týždeň, dva, napríklad ak kupujúci bude platiť prostredníctvom hypotekárneho úveru, vyžiadajte si od kupujúceho rezervačnú zálohu. Ak kupujúci nie je ochotný, alebo schopný rezervačnú zálohu zložiť, nechajte ho nech si vybavuje hypotéku či iné záležitosti a predávajte svoju nehnuteľnosť ďalej. Neblokujte ponuku svojej nehnuteľnosti kvôli kúpe s neistým výsledkom.
  • Ak nie je možné podpísať kúpnu zmluvu v dohľadnej dobe (max. dva mesiace) pripravte zmluvu o budúcej zmluve. Niekedy z rôznych dôvodov je treba podpis kúpnej zmluvy posunúť o niekoľko mesiacov. Také dôvody môžu byť napríklad že kupujúci musí najprv predať nehnuteľnosť v ktorej býva, prípadne je treba doriešiť formality spojené so zápisom dedičstva a pod. V zmluve o budúcej zmluve uveďte termín dokedy sa bude podpisovať riadna kúpna zmluva. Je vhodné, aby kupujúci zložil na základe tejto zmluvy určitú časť kúpnej ceny ako zálohu, ktorá môže byť použitá ako odstupné v prípade, že nedôjde k podpisu kúpnej zmluvy z jeho viny.
  • Stáva sa že sa neviete dohodnúť na znení kúpnej zmluvy (najčastejšie keď obidve strany majú svojich právnikov, ktorí súťažia v znalosti paragrafov a snažia sa neprimerane chrániť svojich klientov). Je vhodné ak si obidve strany spolu sadnú, ubezpečia sa či naozaj chcú kupovať a predávať a pokúsia sa nájsť rozumný kompromis znenia zmluvy. V takomto prípade je vhodná aj nestranná osoba, ktorá dokáže zmierniť emócie a vecne usmerniť debatu. (toto je jedna zo situácií, kedy služby dobrého realitného makléra prídu vhod)
  • Aby ste obchod úspešne dokončili, zabezpečte, aby kupujúci nemohol vložiť návrh na vklad k prepisu vlastníctva na kataster skôr ako vám zaplatí kúpnu cenu. (aj toto je jedna z dôležitých služieb, ktoré vám zabezpečí profesionálny realitný maklér ). To neplatí v prípade ak bude platiť prostredníctvom čerpania úveru v hypotekárnej banke, prípadne prostredníctvom notárskej úschovy či vinkulované=ho účtu.

Jedna rada na záver. Rada, ktorá Vám môže ušetriť veľa času, peňazí a komplikácií.
Vyššie uvádzam 10 tipov ako predať svoju nehnuteľnosť. To čo je v nich uvedené som sformuloval na základe svojich praktických skúseností a nie je to žiadny odpísaný článok, či vyčítané znalosti. Je to ale len úplný základ toho, čo je treba pri predaji nehnuteľnosti poznať. Skutočnosť je omnoho "farebnejšia" a komplikovanejšia. Obchod s nehnuteľnosťami prináša rozličné situácie, na ktoré neexistuje presný návod. Predal som a ponúkal stovky nehnuteľností a môžem povedať, že ani dva obchodné prípady nie sú rovnaké. Každý obchod je iný, pretože sú v ňom iné problémy, iné nehnuteľnosti, iní ľudia so všetkými svojimi očakávaniami, predsudkami, skúsenosťami a emóciami. Z týchto dôvodov si netreba myslieť, že predať svoju nehnuteľnosť je len otázka zverejnenia inzerátu a podpísania kúpnej zmluvy. Preto Vám dám jednú dobrú radu na záver:

  • Venujte sa svojej práci, svojej rodine či koníčkom. Robte to v čom ste dobrí, alebo to čo Vás teší. Všetky prípravy, inzerciu, obhliadky, vybavovačky, jednania, formality, papierovačky nechajte na mňa. Nebojte sa, že stratíte prehľad, alebo, že sa Vám predaj vašej nehnuteľnosti "vymkne z rúk". So mnou budete vždy o všetkom perfektne informovaní, stále v obraze a vždy budete rozhodovať len Vy. Pokiaľ si myslíte, že ja nie som ten správny odborník tak si nájdite svojho profesionálneho makléra, ktorý Vám bude vyhovovať.
    AKO SPOZNAŤ MAKLĚRA PROFESIONÁLA ?
    AKO SI VYBRAŤ REALITNÚ KANCELÁRIU ?
© 2017 Roman Kolovrátek: Realitný maklér. Romdom s.r.o., Predmestská 30, Žilina, 010 01
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma!